Englannin päävalmentaja keskellä korruptioskandaalia – FA tutkii lehden väitteet

Englannin päävalmentaja Sam Allardyce on joutunut keskelle korruptioskandaalia. The Telegraph -lehti on julkaissut materiaalia, jossa lehden tutkivan ryhmän toimittajat olivat esittäneet aasialaisia liikemiehiä, jotka neuvottelivat Allardycen kanssa.

Allardyce teki aasialaisiksi liikemiehiksi tekeytyneiden toimittajien kanssa 460 000 euron sopimuksen, joilla pyrittiin kiertämään Englannin jalkapalloliiton pelaajasiirtosääntöjä.

Allardyce vakuutti salaisella videomateriaalilla, että sääntöjä voidaan yhä kiertää, ja että kolmannet osapuolet voivat omistaa pelaajaoikeuksia Etelä-Amerikassa, Portugalissa, Espanjassa, Belgiassa ja koko Afrikassa. Kolmannet osapuolet pyrkivät hyötymään pelaajasopimuksista, mutta Valioliigassa kolmannen osapuolen sopimusosuudet kiellettiin vuonna 2008.

FA on päättänyt tutkia kaikki Telegraph-lehden syytökset Allardycea kohtaan. FA haluaa salaa kuvatun videomateriaalin käyttöönsä.

-Haluan kaikki faktat ja kuulla kaiken kaikilta osallisilta. Teemme sen jälkeen päätöksen, mitä aiomme asian suhteen tehdä, FA:n puheenjohtaja Greg Clarke kommentoi Daily Mailille.

Allardyce on ollut aiemminkin korruptiosyytteiden keskellä, kun vuonna 2006 BBC paljasti dokumentissaan, että Allardyce olisi ottanut agenteilta lahjuksia, mutta hän kiisti tuolloin väitteet.

Lisäksi salaa kuvatulla videomateriaalilla Allardyce haukkuu Englannin entisen päävalmentajan Roy Hodgsonin. Omansa sai myös englannin jalkapalloliitto kuin Englannin pelaajatkin. Myös prinssi Harry sai kuulla olevansa Allardycen mielestä tuhma poika, jolla on tapana paljastaa takapuolensa.

Allardyce ei ole vielä kommentoinut väitteitä.

Asiasta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Ilta-Sanomat.