Entisten FIFA-pomojen Sepp Blatterin ja Michel Platinin oikeudenkäynti petoksesta alkoi tänään.

Kaksikon korruptiotapausta käsitellään seuraavan 11 päivän ajan Sveitsin rikosoikeudesssa.

86-vuotiasta Blatteria syytetään FIFA:n johtoroolissaan tehdystä petoksesta yhdessä ranskalaislegenda Michel Platinin kanssa. Platinin odotettiin ennen pitkään korvaavan Blatterin liiton puheenjohtajana.

Platini oli myös läsnä keskiviikkona alkaneessa oikeudenkäynnissä. Hyvätuulisena paikalle saapunut Blatter uskoi vahvasti mahdollisuuksissaan.

– Todellakin, Blatter vastasi kysyttäessä hänen mahdollisuuksistaan voittaa oikeudenkäynnissä.

– Tunnen oloni optimisiseksi, kuten aina. Tämä on oikeudenkäynnin ensimmäinen päivä, joka tulee jatkumaan lähes seuraavat kaksi viikkoa. Asiat olisi huonosti, jos en luottaisi itseeni ensimmäisenä päivänä. Olen hyvin luottavainen.

Blatterin 17 vuoden mittainen jakso FIFA:n puheenjohtajana tuli vuonna 2015 päätökseensä hänen erottua roolistaan korruptioskandaalin jälkeen. Muutama kuukausi myöhemmin kansainväliset syyttäjät Sveitsissä paljastivat tutkintansa kahden miljoonan dollarin arvoisista maksuista FIFA:lta Platinille neljä vuotta aiemmin.

Sekä Blatter että Platini ovat kiistäneet syytteet heitä vastaan. Kaksikko on väittänyt sopineensa rahoista vuonna 1998 suullisesti. FIFA:n eettinen lautakunta kumosi heidän puolustuksensa ja molemmat karkotettiin johtorooleistaan jalkapallomaailmassa.

Blatter vakuutteli edelleen syyttömyyttään tapauksessa.

– Onko jalkapallo puolellani? Minä olen jalkapallo. Se on ollut sitä 45 vuoden ajan, kun olen palvellut FIFA:aa. Se on elämäni ja se on elämäntyöni. Aion nyt puolustaa hieman itseäni ja teen sen asianajajani kanssa. Minulla on puhdas omatunto.

Lähde: Independent