Steve Clarke on eronnut Skotlannin jalkapallomaajoukkueen päävalmentajan tehtävästä maan MM-kisojen päätyttyä alkulohkoon.

Päätös tuli yllättäen, sillä Clarke allekirjoitti hiljattain Skotlannin kanssa jatkosopimuksen, joka kattoi seuraaviin MM-kisoihin saakka kesällä 2030.

Skotlannin turnaus alkoi lupaavasti 1–0-voitolla Haitista, mutta sen jälkeen joukkue kärsi tappiot Marokolle ja Brasilialle.

Lopulta kolme pistettä eivät riittäneet jatkoon parhaiden lohkokolmosten joukossa. Skotlannin putoaminen varmistui lauantaina, kun Kroatia voitti Ghanan 2–1.

Clarke aloitti Skotlannin päävalmentajana vuonna 2019.

Hänen johdollaan maa eteni sekä EM-kisoihin 2021 että 2024, minkä lisäksi Skotlanti selvitti tiensä MM-lopputurnaukseen ensimmäistä kertaa 28 vuoteen voitettuaan karsintalohkonsa.

– Tämän jäähyväisen tunteellisin osa liittyy pelaajiini. Ilman heitä emme olisi kokeneet mitään niistä muistoista, joita olemme keränneet vuodesta 2019 lähtien, Clarke sanoi Skotlannin liiton tiedotteessa.

– Kiitos kaikesta ja onnea seuraajalleni.

Skotlannin jalkapalloliiton toimitusjohtaja Ian Maxwell kiitti Clarkea tämän pitkästä työstä maajoukkueen hyväksi.

– Olemme kaikki pettyneitä siihen, että MM-kisat päättyivät alkulohkoon, mutta emme saa unohtaa sitä valtavaa kehitystä, jonka Steve sai aikaan seitsemän vuoden aikana.

– Vuonna 2019 Skotlanti lähti liikkeelle neljännestä arvontakorista, ja hänen johdollaan nousimme MM-karsintalohkon voittajaksi sekä takaisin arvokisoihin.

Lähde: ESPN

LUE MYÖS: