Manchester Unitedin 22-vuotias Marcus Rashford osoitti tällä viikolla erinomaisesti, millaista vaikutusvaltaa huippu-urheilijoilla on. Rashfordilla on Twitterissä 2,9 miljoonaa seuraajaa. Kun hän maanantaina julkaisi somessa Ison-Britannian poliitikoille osoitetun avoimen kirjeen, saivat hyökkääjän sanavalinnat aikaan suuren poliittisen täyskäännöksen.

Ison-Britannian hallitus aikoi keskeyttää ilmaisten kouluaterioiden myöntämisen kesän ajaksi, mutta Rashfordin noin 160 000 kertaa jaettu twiitti sai pääministeri Boris Johnsonin pyörtämään päätöksen.

Päätös asiasta tehtiin juuri ennen aamukymmentä tiistaina, vain hetkeä ennen hallituksen viikottaista palaveria. Tuolloin Johnson kertoi opetusministeri Gavin Wiliamsonille, että hallitus myöntää aterioihin 120 miljoonan punnan lisärahoituksen.

– Mahtava saavutus! Hyvin tehty, Marcus, Englannin pelaajayhdistys PFA twiittasi.

Professional Footballers’ Association

@PFA
The government is extending its free school meal voucher scheme, following a campaign by @MarcusRashford.

An extra £120m to be spent on vouchers throughout the summer!

An amazing achievement! Well done, Marcus #maketheUturn

Johnson näki tiistaina myös Rashfordin TV-haastattelun BBC:n Breakfast -ohjelmassa. Siinä Englannin maajoukkuemies kertoi, kuinka hän itse sai lapsena ilmaisia kouluaterioita, kun hänen yksinhuoltajaäitinsä meni töihin. Nyt Englanti aikoi tarjota kuuden viikon ajaksi 1,3 miljoonalle lapselle viikottaisia ruokakuponkeja 15 punnan hintaan, mutta Rashfordin vetoomus sai aikaan sen, että ateriat muuttuivat veloituksettomiksi.

Marcus Rashford

@MarcusRashford
An Open Letter to all MPs in Parliament...
#maketheUturn

Please retweet and tag your local MPs

Alun perin vain muutama konservatiivipuolueen kansanedustaja aikoi äänestää ilmaisten aterioiden puolesta, mutta Rashfordin vetoomuksen jälkeen ehdotuksen puoltajien määrä kasvoi.

– Aloin saada valtavasti viestiä kansalaisilta. Niitä ei tullut vain tavallisilta vasemmistolaisilta, vaan ihmisiltä, jotka eivät yleensä ottaneet poliittisesti kantaa, eräs Tory-poliitikko kommentoi Huffington Postille.

– Ajatus siitä, että vetäisimme ilmaisen kouluruoan pois niitä tarvitsevilta tuntui kuin uuden könttäsumaveron langettamiselta.

Toinen konservatiivipuolueen nimeämätön kansanedustaja täydensi.

– Yleensä opposition esitysten puolesta ei äänestä, koska ne ovat teknisesti merkityksettömiä, joten miksi vaivautuisi sellaiseen? Se, että niin moni oli valmis tukemaan esitystä, vain osoittaa, kuinka iso juttu tämä oli. Siinä esityksessä ei ollut mitään, mistä olisi voinut olla eri mieltä.

[readmore from=Rashford-Marcus]

Rashford oli omistautunut asialleen viikkojen ajan, sillä hän oli lahjoittanut omia rahojaan FareShare-ruokahävikkiprojektille, jotta se saavuttaisi 20 miljoonan punnan rajan. Rashford korosti koko ajan, että ”kyse ei ollut politiikasta, vaan nälkäisistä lapsista”.

Kun pääministeri Boris Johnson ilmoitti päätöksen muuttumisesta, hän nosti erikseen esille Rashfordin panoksen. Johnson myös soitti Rashfordille kiittääkseen tätä hyväntekeväisyydestään ja ilmaisen kouluruoan merkityksen korostamisesta.

Rashford on pelannut nuoresta iästään huolimatta Englannin maajoukkueessa jo 38 ottelua, ja Valioliigassa 133. Tällä kaudella hän on tehnyt 22 valioliigapelissä 14 maalia.

Kun seuraavan kerran todetaan, ettei politiikkaa voi sotkea urheiluun, voi muistella vaikkapa tätä Marcus Rashfordin esimerkkiä.