Kylian Mbappé on huolissaan Ranskan poliitikan suunnasta. Maajoukkueen kapteeni ilmaisi ahdistumisensa äärioikeiston suosion noususta kotimaassaan.

Äärioikeistolaiset liikkeet Kansallinen liittouma kärkenään juhlivat viime viikon eurovaaleissa keräten lähes 40 prosenttia äänistä. Ranskan presidentti Emmanuel Macron hajotti maan parlamentin äänestystuloksen myötä.

Ranskassa järjestetään nyt uudet parlamenttivaalit 30. päivä kesäkuuta.

Ranskan maajoukkueen hyökkääjä Marcus Thuram kehotti aiemmin ihmisiä äänestämään ja taistelemaan päivittäin Kansallisen liittoutuman suosionnousua vastaan. Mbappé tukee maajoukkuetoverinsa sanoja.

– Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Olen hänen kanssaan samaa mieltä puhuttaessa monimuotoisuudesta, suvaitsevaisuudesta ja kunnioituksesta. Huominen ottelu on tärkeä. Uskon pystyväni omassa asemassani sanomaan, että on olemassa tilanne, joka sitä peliäkin tärkeämpi, Mbappé julisti sunnuntain lehdistötilaisuudessa.

– Kylian Mbappé vastustaa ääriajattelua, joka erottelee kansaa. En halua edustaa maata, joka ei vastaa omia arvojani tai meidän arvojamme.

UEFA:lla on vahvat säännöt pelaajille poliittisten eleiden suhteen. Mbappé ei sulkenut pois reaktiota maanantain avausottelussa Itävaltaa vastaan.

– Jokainen välittää tästä. Jokainen ymmärtää Ranskassa vallitsevan tilanteen. Jotkut ihmiset uskaltavat puhua siitä. Me haluamme suojella pelaajiamme ja Ranskan maajoukkuetta. Meidän on kuitenkin tehtävä tälle jotain, joten olkaa varuillanne.

– Sitä sanotaan, ettei politiikkaa saisi sekoittaa urheiluun, mutta tämä tilanne on tärkeämpi kuin peli. Tilanne kotimaassamme on vakava ja meidän täytyy toimia.

Ranska ja Itävalta kohtaavat EM-kisojen D-lohkon avausottelussaan maanantai-iltana. Ottelu alkaa kello 22:00.

LUE MYÖS!