Ruotsin jalkapalloliitto on julkaissut kotisivuillaan selkeän tiukan kannanoton koskien Ukrainassa torstain vastaisena yönä syttynyttä sotaa. Ruotsi tuomitsee Venäjän aloittamat sotatoimet jyrkästi ja toteaa pitävänsä mahdottomana sitä, että Moskovassa pelattaisiin MM-jatkokarsintaa 29. maaliskuuta.

– Ruotsin jalkapallo on järkyttynyt siitä, mitä Ukrainassa tapahtuu. Tilanne on äärimmäisen vakava ja voimme vain toivoa, että tämä oikeuttamaton valloitus päättyy mahdollisimman nopeasti. Ukrainalaiset ovat ajatuksissamme, tiedote alkaa.

Palloliitto SvFF sanoo odottavansa kansainvälisiltä kattojärjestöiltä UEFA:lta ja FIFA:lta ohjeistusta siitä, mitä Venäjän osallistumiselle kansainvälisessä jalkapalloilussa käy. Ruotsalaisten kanta on kuitenkin jo selvä.

– Oman arviomme mukaan tämänhetkinen tilanne näyttää siltä, että meidän olisi mahdotonta pelata MM-jatkokarsintaottelua Venäjää vastaan Moskovassa 29. toukokuuta.

Venäjän on määrä isännöidä välierävaiheessa Puolaa 24. toukokuuta. Ottelun voittaja saa kotikentälleen ratkaisuotteluun voittajan ottelusta Ruotsi-Tshekki.

Juttu jatkuu twiitin jälkeen.

Svensk Fotboll

@svenskfotboll
Svensk fotboll är bestört över det vi nu ser utspela sig i Ukraina. Läget är ytterst allvarligt och det enda vi kan hoppas på är att denna orättfärdiga invasion upphör så snart det bara går. Våra tankar går till alla drabbade i Ukraina.

Ruotsin jalkapalloliiton puheenjohtaja Karl-Erik Nilsson alleviivasi viestiä vielä Reutersin haastattelussa.

– On miltei mahdoton ajatus, että voisimme pelata jalkapallo-ottelun muutaman viikon kuluttua Venäjällä. Tässä ja nyt, meillä ei ole siihen minkäänlaista halua, Nilsson totesi.

Ukrainalaisiin tuttaviinsa Nilsson ei vielä torstaiaamuna ollut ollut yhteydessä, mutta hän korosti jalkapallon olevan nyt sivuseikka.

[readmore from=Ukrainan-kriisi]

– Ajatuksissamme ovat ukrainalaiset ystävämme, jotka heräsivät tänään karmeaan tilanteeseen. Jalkapalloa pitäisi ajatella vähäpätöisempänä asiana tällaisen helvetin keskellä.

Suoranaista Venäjän sulkemista ulos koko tulevista MM-kisoista 64-vuotias Nilsson ei vaadi – ainakaan vielä.

– Tällaisissa tilanteissa vaaditaan asioita usein hyvin nopeasti. Meidän täytyy elää ja olla kanssakäymisessä myös tulevaisuudessa, ja siksi ratkaisujen kanssa ei pidä hätiköidä.

– Sen sijaan meidän pitää harkita toimia ajan kanssa. Tällä hetkellä odotamme, että aseet lasketaan, ja rauha ja vapaus saavat taas nousta, Nilsson muotoili.

Karl-Erik Nilsson on myös Euroopan jalkapalloliitto UEFA:n ensimmäinen varapuheenjohtaja.

LUE MYÖS: