Pitäisikö Huuhkajien boikotoida Qatarin MM-kisoja? – Suomalaisella futiskansalla harvinaisen selkeä mielipide: ”Tärkein vaatimus urheilupomolle on olla rosvo”
Kuva: Getty Images
Vuoden 2022 jalkapallon MM-kisat järjestetään Qatarissa. MM-lopputurnauksen vieminen Qatariin on saanut valtavan määrän kritiikkiä. Myös Palloliitto julkaisi hiljattain oman kantansa, jonka mukaan turnauksen järjestäminen Qatarissa oli huono päätös. Suomalainen futiskansa toivoi Palloliitolta vielä järeämpiä toimia.
Suurin kritiikki on Qatarin MM-turnauksen osalta kohdistunut maan surkeaan ihmisoikeustilanteeseen sekä infrastruktuurin rakentamiseen. Guardian-lehden mukaan MM-kisojen stadioneiden rakennustöissä on kuollut peräti 6 500 työntekijää, joiden työoloja on kuvailtu orjatyöksi.
Kysyimme Suomen suurimmassa (yli 18 600 jäsentä) jalkapalloaiheisessa Facebook-ryhmässä, Jalkapallon Olohuoneessa, jäseniltä mielipidettä siihen, olisivatko he toivoneet Suomen Palloliitolta jopa MM-turnauksen boikotointia vai riittikö vahva kannanotto. Kyselyyn oli tullut keskiviikkona kello 10:een mennessä 486 vastausta. Peräti 68,9 prosenttia vastaajista olisi toivonut Palloliiton boikotoivan Qatarin MM-lopputurnausta.
Gallupissa kysymys oli seuraava: Olisitko toivonut Palloliitolta Qatarin MM-kisojen boikotointia vai riittääkö vahva kannanotto? Vastausvaihtoehtoja oli kolme: ”olisin toivonut boikottia”, ”en olisi toivonut boikottia” sekä ”en osaa sanoa”. Alta näet tulokset.

Boikotille vahva kannatus
SuomiFutis-sivuston teettämän kyselyn mukaan suomalaisten selkeä kanta on se, että Palloliitolta olisi toivottu boikotointia. Tuloksen painoarvoa korostaa se, että Suomi selvisi hiljattain ensimmäistä kertaa miesten arvoturnaukseen (EM-kisoihin), eikä MM-kisapaikka ole Huuhkajille mikään mahdottomuus, vaikka karsintalohko onkin todella kova. Siitäkin huolimatta monet olivat valmiita siihen, ettei Suomi osallistuisi MM-kisoihin, vaikka se turnaukseen pääsisikin. [readmore from=huuhkajat] – Lahjonta kisojen saannissa ja työntekijöiden syrjintä ja kuolemat sekä ihmisoikeusasiat. Ehdottomasti boikotoitava, Kyösti kommentoi Facebook-ryhmä Jalkapallon Olohuoneessa. – Ehdottomasti boikotti. Jossain vaiheessa on pakko alkaa tervehdyttämään systeemiä, ja se aika voisi olla juuri nyt, Paulina kirjoittaa. Mahdollisen boikotoinnin seuraukset ovat hämärän peitossa. Kansainvälinen jalkapalloliitto, FIFA, ei välttämättä katsoisi kovinkaan hyvällä, jos jokin yksittäinen maa vetäytyisi MM-lopputurnauksesta boikotoinnin takia. – Olen tullut siihen tulokseen, että yksi tärkeimpiä vaatimuksia urheilupomoille on se, että on rosvo. Kuvottavaa sakkia, Ville totesi. Suomen boikotti voisi olla esimerkki muille maille, mutta monen mielestä boikotoinnin teho olisi nimenomaan siinä, että mukaan lähtisivät isot jalkapallomaat laajalla rintamalla. – Mielestäni noin korruptoituneen instanssin kisoja pitäisi boikotoida koko jalkapallomaailman, ainoa keino lopettaa tuo suhmurointi, Timo kommentoi. – Vahva kannanotto kuulostaa aika höttöiseltä, jos silti lähtisi kisoihin pelaamaan. Boikotti varmasti ainoa keino, jolla mahdollisesti saisi jotain tapahtumaan. Jos ”boikottirintamassa” on tarpeeksi leveyttä, eli useamman maan jalkapalloliitot boikotoisivat yhdessä. Tätä liikettä näkisi mielellään muissakin lajipiireissä, Anton kirjoittaa. – Jos useampi maa jää pois, alkaa se kiinnostaa myös sponsoreita, jolloin alkaa vaikutuksiakin näkyä. Vääryydet eivät korjaannu katsomalla hiljaa vieressä. Muutoksen aikaansaaminen saattaa tehdä kipeää, ja aiheuttaa esim. tilapäisiä taloudellisia vaikutuksia vaikkapa juuri Suomelle. Jälleen päästään kysymykseen kumpi on tärkeämpi, ihminen vai raha, Paulina perusteli. [readmore from=mm-kisat] Monet olivat myös sitä mieltä, että boikotointi tässä vaiheessa olisi myöhäistä, ja että Suomen kokoisen jalkapallomaan ei kannata yksin lähteä boikotoimaan. – Vaikka kaikki Pohjoismaat boikotoisivat kisoja, sillä ei olisi mitään merkitystä muulle maailmalle. Ja ihan varmasti koko maailma ei boikotoi. Tärkeintä on, että tätä virhettä ei enää uusita. Nyt on liian myöhäistä enää yrittää peruuttaa/siirtää kisoja, mutta seuraavissa hakuprosesseissa nämä asiat tulee ottaa huomioon, Lari kommentoi. Keskustelu Qatarin MM-lopputurnauksen järjestämisestä varmasti jatkuu. Tällä hetkellä vaikuttaa vääjäämättömältä, että kisat järjestetään suunnitellusti. Maan ihmisoikeustilanteen kehittymistä tullaan varmasti pitämään esillä, ja työ sen suhteen jatkuu monien eri tahojen osalta. On merkittävää nähdä, että suomalainen futiskansa olisi valmis nyt nähtyjä tekoja kovempiinkin ratkaisuihin, kuten lopputurnauksen boikotointiin.LUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Norja jätti kaikki tähtipelaajansa penkille – näin päävalmentaja perusteli
- Marcelo Bielsa: En antanut Uruguaylle mitään – ”Epäonnistuin”
- Espanjan MM-pelaajan kisat saattavat olla ohi – ”Hän kärsi paljon”
- Lionel Messi penkillä Argentiinan seuraavassa MM-pelissä
- Belgia kiilasi Egyptin ohi MM-kisoissa
- Uruguayn maalivahti halusi itse tulla vaihtoon jättimokansa jälkeen
- Espanja ja Kap Verde jatkoon MM-kisoissa – Uruguayn maalivahdilta taas kohtalokas moka
- Joaquín Gómez löysi uuden työpaikan
- Senegal laittoi Irakin maaliverkot heilumaan – tyly lopetus alkulohkolle
- Hattutemppu! Ousmane Dembélé teki Norjasta selvää jälkeä MM-kisoissa
- Portugalin MM-pelaajasta maksettiin maltaita – tässä on uusi seura
- Tässä valinnassa Brasilia epäonnistui – rooli jäänyt todella pieneksi
- Vinícius Júniorin maali hylättiin – Brasilian jalkapalloliitto vaatii tuomarikieltoa
- Lionel Messin uusi patsas herättää kaksimielisiä mielleyhtymiä
- Avainpelaaja loukkaantui – Englannin laitapakit alkavat olemaan vähissä
- LIVESEURANTA: Norja tuhri pilkun – tähdet edelleen penkillä
- Neymar vetäytyi siirtoneuvotteluista – kyllästyi odottelemaan
- Veikkausliigasta tuttu toppari miljoonasiirrolla Puolan suurseuraan
- Uruguayn pelaajat ilmiriidoissa päävalmentajansa kanssa ennen elintärkeää MM-ottelua
- Virallista: Jesse Joronen jatkaa Palermossa